Åpningstider og kontaktinformasjon:
NAV veiledningssenter.
Åpningstider:
Kontoret er åpnet for timeavtaler hver dag mellom klokken 08.00 og klokken 15.30
Vi har Drop In, da kan du komme uten å avtale tid på forhånd, på tirsdager og torsdager fra klokken 12.00 -14.00
Ønsker du å komme til NAV kontoret på andre tidspunkter kan du kontakte veileder digitalt eller på telefon.
Du kan også ringe vår vakttelefon på 413 27 307, den er betjent hver dag mellom klokken 09.00 og 15.00
Vi oppfordrer fortsatt til å kontakte NAV og veileder via telefon eller digitalt. Hvis du kommer til NAV kontoret må du overholde smittevern regler. Føler du deg syk ber vi deg om ikke å komme.
Hvis du ikke har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan du få veiledning som gjelder søknad om økonomisk sosialhjelp og hjelp til å søke om dagpenger ved permittering, sykmelding, eller andre kritiske situasjoner. Du bestiller veiledning ved å ta kontakt på telefon 55 55 33 33 og melde ditt behov der.
Er det en akutt situasjon, økonomisk eller ved behov for et midlertidig botilbud, kan NAV Kongsberg kontaktes på telefon 413 27 307 mandag til fredag mellom klokken 09:00 -15.00
Søknader og dokumenter til NAV kan legges i postkassen med hengelås utenfor NAV kontoret.
Søknad om økonomisk sosialhjelp kan også sendes elektronisk: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester
Permitteringer
Alle bedrifter som planlegger å permittere flere enn 10 ansatte, er pliktige til å informere NAV om dette.
For at NAV-kontorene skal gi best mulig tjenester til bedrifter og ansatte, er det viktig at vi har et godt overblikk over hva som skjer. Derfor vil vi minne om at arbeidsgiverne skal sendes inn skjema om permitteringer som planlegges eller iverksettes. Arbeidsgiverne finner god informasjon om dette på nav.no/bedrift. De kan også kontakte NAVs arbeidsgivertelefon 55 55 33 36.
Permitteringsvarsler sendes via eget skjema på nav.no.
For deg som er permitert
Permittering og dagpengar - informasjonsvideo til arbeidstakere from nav webinar on Vimeo.
Besøksadresse
Nansens gate 1, 3616 KONGSBERG (Vestsida)
Åpningstider:
Mandag: Åpent for avtalte møter 08.00 – 15.30
Tirsdag: Drop In 12.00 – 14. 00, ellers etter timeavtale.
Onsdag: Åpnet for avtalte møter 08.00 – 15.30
Torsdag: Drop In 12.00 – 14. 00, ellers etter timeavtale.
Fredag: Åpent for avtalte møter 08.00 – 15.30
Postadresse
Postboks 224, 3603 KONGSBERG
Telefon
tlf 55 55 33 33 fra kl. 08.00 til 15.30, Mandag-Fredag
Opplysning råd og veiledning, be om et møte med oss
Kommunen skal gi opplysning, råd og veiledning som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. NAV-kontoret skal vurdere hvilke råd og veiledningsbehov den enkelte har, og skal tilpasse tjenesten ut fra dette. Hjelp-til-selvhjelp er et grunnleggende prinsipp for tjenestens innold.
Hva innebærer tjenesten?
Tjenesten omfatter alt fra enklere veiledning for å kunne håndtere dagliglivet til faglig kvalifiserte råd og familieoppfølging. Tjenesten skal styrke den enkeltes mulighet til å mestre egen livssituasjon på ulike områder som arbeid og aktivitet, økonomi, hjemme- og bosituasjon, fritid, nettverk og helse. Tjenesten baseres på aktiv involvering.
Hvem har rett til tjenesten?
Alle som oppholder seg i Norge har rett til å søke om og få vurdert behovet for tjenesten.
Hvordan søker du?
Søknaden an gjøres skriftlig, se lenke til skjema under; eller muntlig. Ta kontakt med NAV Kongsberg dersom du har behov for hjelp til å søke.
Enten i åpningstiden eller sende e-post til nav.kongsberg@nav.no
Hva forventes av deg?
- At du møter til veiledningssamtaler
- At du følger opp råd og veiledningen som blir gitt
Hva kan du forvente av tjenesten?
- Et vedtak om opplysning, råd og veiledning
- Råd og veiledning om hvordan løse eller forebygge sosiale problemer
- Henvisning til andre forvaltningsorganer der hvor hjelpebehovet ikke faller inn under NAV sitt lovverk (barnevern, helse- og omsorgstjenester, helsebehandling e.l)
Søknadskjema om opplysning, råd og veiledning (pdf Må printes ut)
Kvalifiseringsprogrammet (KVP)
Kvalifiseringsprogrammet er for deg mellom 18 og 67 år som ønsker å komme i arbeid, men trenger ekstra oppfølging for å klare det.
Hva er kvalifiseringsprogrammet?
Et Kvalifiseringsprogram er et tilbud om oppfølging og arbeidstrening. Målet med programmet er at du skal få den oppfølgingen du trenger for å komme i arbeid eller aktivitet.
Du og NAV-veilederen din kan sammen planlegge innholdet i programmet ut fra dine behov og forutsetninger. Du kan for eksempel få veiledning om økonomi og bolig.
Les mer om Kvalifiseringsprogrammet her: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester/kvalifiseringsprogrammet Her finner du informasjon om hvordan du søker om KVP
Du kan også kontakte NAV Kongsberg for å mer informasjon om Kvalifiseringsprogrammet.
Tjenester
Arbeidsmarkedstiltak
NAV jobber med et mangfold av tjenester og ytelser. På lokalkontoret er hovedoppgaven å følge opp personer slik at flere kommer i arbeid og aktivitet, og NAV har en rekke virkemidler for å få til dette. Her kan man lese mer om NAV. https://www.nav.no/no/person
Sosialtjenester
Den kommunale delen av NAV har ansvaret for det som går inn under Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven). Dette omfatter økonomisk sosialhjelp, opplysning, råd og veiledning (blant annet på økonomi), samt kvalifiseringsprogrammet.
Utgangspunktet er formålet med loven som er «…å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.
Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.
Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.» (Sosialtjenesteloven §1)
Her kan du lese mer om de forskjellige tjenestene. I tillegg kan du få tips dersom du har betalings- eller gjeldsproblemer, eller du kan søke om økonomisk sosialhjelp.
Økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning